RoboChallenge är inget officiellt event längre. Men här nedan finns information som funnits upplagd inför tävlingarna läsåret 2021/22.
Bygga sin robot
Förhoppningsvis har alla fått sina kit som beställts och är redo för att sätta igång.
Den här sidan är tänkt som ett stöd för er, där ni kan få lite info om dels hur den byggs och dels hur tävlingen kommer att gå till.
I länken nedan finner ni instruktioner för uppbyggandet av bilen
Ett tips är att börja med projekten 8.1-8.9 innan man sätter ihop bilen för att se om alla komponenter fungerar så som de ska och få koll på koden.
Regler och ramar
Viktig information för tävlingarna 2021/22:
Maxmått för robot:
Bredd: 200 mm
Höjd: 350 mm
Längd: 270 mm
Maxlängd på vapenarm (utstick från robot): 150 mm
Tre olika tävlingar
RoboChallenge 2021 består av tre olika tävlingsgrenar, se nedan.
Varje skola skickar en robot/gren alt. en robot för de grenar man vill delta i (one-on-one och/eller Hinderbana). Lokala uttagningar hålls för att bestämma vilka robotar som deltar i finalerna.
Designtävling (online video)
Temat ska synas i robotens design - det är upp till varje lag att själva tolka temat hållbar utveckling. Instruktioner om videon kommer längre fram.
One-on-one (sker på måndag 29/11)
Robotarna möter varandra i matcher till “döden”. Två robotar per match. Varje robot har två liv i form av ballonger som fästs på roboten samt max två “vapen” i form av nålar för att poppa ballonger. Nålarna får röra sig vertikalt, horisontell eller roterande. De måste dock hålla sig inom angivna kravspecifikationer.
Hinderbana (sker på tisdag 30/11)
Robotarna programmeras för att ta sig fram på egen hand med hjälp av sensorer (distans- eller linjesensorer genom en hinderbana. Hinderbanans mått är 320x320.
Idolkort
Varje deltagande robot ska ha ett idolkort som skickas till NTI Sundsvall senast i slutet av v.47. Idolkortet ska innehålla följande information:
Skola
Lagdeltagare (namn på de som byggt och designat roboten)
Foto på roboten
Robotens namn
Robotens styrkor
Robotens svagheter
En tävling där robotarna möts i matcher (två i varje match) tills man stuckit hål på motståndarens båda ballonger. Den robot som har minst en ballong kvar har vunnit. Varje robot har två liv i form av ballonger fästa vid sig. Detta går från grundmatcher till finalserie. Vapnet är max två nålar som fästs på en/två arm(ar). Dessa får vara rörliga i sidled eller lodrätt och sticka ut max 150 mm från roboten.
Här styr man sin egen robot via fjärrkontroll eller en app i mobiltelefonen/surfplatta. Instruktion för detta finns i bygguiden.
Man får endast ha en förare, och ballongerna fästes sådan att de kan nås av motståndarens vapen (i princip skall ballongerna nudda (någon mm ovanför golvet))
Roboten tar sig igenom en labyrint. Man kan välja om den ska följa linjer med hjälp av linjesensorer eller orientera sig via väggarna med hjälp av ultrasonic sensorer som följer med i kitet. Man kan också använda båda som hjälp då både linjer och väggar kommer finnas på finalbanan. Labyrinten i finalen har också falluckor som är tidsstyrda, men det är inget måste i de lokala uttagningarna. Falluckorna öppnas om man står för länge på dem.
Skissen till vänster är ett förslag på hur banan kan se ut vid de lokala uttagningarna. Bredden i hinderbanan är ca 50 cm mellan väggarna för att roboten ska kunna svänga/snurra/röra på sig.
(Info om hur roboten känner igen att den kommit till slutet kommer senare).
Hinderbanan är ca 320x320.
Designdelen av NTI roboChallenge 2021 genomförs online via skolornas Instagram.
Vinnaren i designtävlingen kommer presenteras på måndagen under finaldagarna i Sundsvall samt publiceras på NTI Sundsvalls Instagram och Facebook. Nedan följer en kort instruktion för hur ni gör för att delta i designtävlingen:
Spela in ett kort filmklipp, 60-90 sekunder, där ni:
a. visar upp er robot från alla vinklar
b. berättar om er design och hur ni har tänkt kring årets tema: hållbar utveckling.
Ladda upp filmklippet på er skolas instagram senast onsdag 24/11 (v.47).
Till filmklippet skriver ni en kort text där ni presenterar er robot, vilka som arbetat med den och vilken skola och klass ni går i.
Det är viktigt att ni använder er av hashtagen #NTIrobodesign2021 och #NTIrobochallenge när ni laddar upp filmklippet, så att juryn vet att ni är med och tävlar och att detta är ert bidrag.
Glöm inte skicka in Idolkorten till Anna-Karin i Sundsvall innan finalen.
FAQ för tävlingarna 2021/22
Laget får spela in en video (kravspec kommer längre senare) som skall läggas upp på social media. En jury kommer gå igenom dessa och utse vinnaren. Detta är alltså en tävling som sker online och inte på plats. För mer instruktioner se ovan.
Det är valfritt att delta i roboChallenge. Det är ett beslut som fattas av rektorn, tillsammans med de som jobbar med robotarna i sina kurser. Varje skola kan max skicka tre lag (ett lag för varje deltävling, alternativ ett lag för alla tre deltävlingar). Självklart är det roligare om det är fler skolor som deltar. OBS! det finns ingen tävling mellan skolor (regional) längre utan varje skola har en intern tävling och kan därefter välja och skicka vidare de lag man anser har bäst möjlighet och vinna riksfinalen.
En tanke kan vara att rektorerna inom samma region samordnar resan upp/ner. Det blir roligare för eleverna om de är fler och lär känna varandra över skolor.
Varje skola står för sina kostnader själva, dvs. det finns ingen central budget för detta. I kostnad får man räkna med resan till Sundsvall, en till två (beroende på om man skickar eleverna söndag eller måndag) övernattningar samt mat. Däremot kan man minska kostnader för boendet om man kan samla en större grupp (flera skolor) och på så sätt pressa ner priserna. Vi på centralnivå kollar också upp olika alternativ för er och återkommer om vi får något bra och billigt alternativ, men för det behöver vi i förväg veta i vilka skolor och hur många som kommer att skickas. Om ni tänker delta kan ni fylla i detta anmälningsformulär: Anmälan till roboChallenge
Det bör finnas någon personal som följer med, speciellt om man har omyndiga elever. Detta för att det behövs någon ansvarig för medföljande elever, vi kan inte lägga all ansvar på Sundsvall. Däremot kan man samordna med andra skolor och ha en ansvarig för flera skolor, ex. inom regionen.
Denna tävling är tänkt att vara utmanande, motiverande och kul samtidigt som den är lärorik och kan vara ämnesövergripande. Man kan välja och ha detta som del i en eller flera kurser (många tekniska kurser har något centralt innehåll om problemlösning, systemutveckling, hållbarhet osv.) Det är upp till er hur ni vill göra det, men rekommenderas att den kopplas till några kurser.
Filmklipp från förra årets tävling
Avsnitt 1 - Designtävling
Avsnitt 3 - Robotkriget (One-on-One)
Avsnitt 2 - Hinderbanan